De eerste drie lesuren brengt hij meestal door bij Mediamarkt.
Een preek van de rector en nablijven op school.
Joeri mag van zijn ouders niet meer mee naar het pretpark en zijn zakgeld wordt ingehouden.
Het helpt allemaal niks!
Als een jongere zijn motivatie tot leren verloren heeft, neemt de omgeving vaak maatregelen zonder de stem van de jongere te horen. ‘Ik weet best hoe ik mijn huiswerk moet plannen’, zegt Joeri (14 jaar, 3 HAVO).
ZKM
Jongeren werken graag met de ZKM (Zelf Konfrontatie Methode), omdat deze methode een beroep doet op hun lust tot zelf ontdekken.
Via vragen die Joeri aan het denken zetten, brengt hij, met steun van zijn coach, zijn belangrijkste levenservaringen in kaart. Vervolgens waardeert Joeri deze gebeurtenissen aan de hand van een gevoelslijst.
In het nagesprek analyseert hij zijn gegevens samen met zijn coach en interpreteert hij de samenhang.
De cliënt krijgt daardoor zicht op de motieven van waaruit hij handelt en stelt van daaruit een actieplan op. In het vervolggesprek bespreekt Joeri of hij goed vooruit kan met zijn gevonden antwoorden en stelt waar nodig zijn plan bij. Tot slot volgt een evaluatiegesprek. Tussen de gesprekken door houdt Joeri een logboekje bij en voert hij door hem zelf gekozen (observatie) opdrachten uit.
Bang voor kritiek
De ZKM coach houdt gedurende het hele traject goed de vinger aan de pols. Bij het onderzoeken van de belangrijke ervaringen uit zijn leven blijkt dat Joeri bang is voor kritiek.
Hij kan er niet tegen als medeleerlingen en docenten hem niet begrijpen. Joeri heeft het opgegeven iets nader uit te leggen. Hij checkt ook nooit na als een opmerking van een ander hem niet duidelijk is. Daardoor sluit hij zichzelf buiten en voelt hij zich machteloos en eenzaam.
Joeri kiest als opdracht: ‘Als ik kritiek krijg, vraag ik wat er precies mee bedoeld wordt’. Dat geeft een nieuwe openheid, zowel bij Joeri als bij zijn omgeving.
‘Adviezen maak ik zelf’
Stap voor stap ervaart hij weer zijn eigen verantwoordelijkheid. De computer-aanbiedingen van Mediamarkt kent hij inmiddels niet meer uit zijn hoofd. Zijn moeder ziet dat het goed gaat en vraagt of hij wellicht nuttige adviezen krijgt.
Joeri: ‘Nee mam, ik krijg geen adviezen, ik maak ze zelf!’
drs. Myriam Schrover
orthopedagoog/GZ psycholoog/ZKM consultant® – alarecherche.nl
Lees ook: